Dyslexie

Lees- en spellingsproblemen

Blijft jouw kind maar schrijffouten maken, ondanks dat het zo goed oefent met de spellingscategorieën?
Of oefent jouw kind het lezen, maar blijft het nog steeds zo moeilijk?
Dan is het tijd om hulp in te schakelen.

De rol van school

Hoe ik help

Wanneer je kind lees- en/of spellingsproblemen heeft, zal het ondersteuning nodig hebben.
Binnen het onderwijs zijn er 4 ondersteuningsniveaus. Deze lopen op als hulp uit het vorige niveau onvoldoende resultaten geven.

Niveau 1 : Dit zijn de lessen in de klas.
Niveau 2 : Dit is extra uitleg binnen de klas van de leerkracht.
Niveau 3 : Ondersteuning binnen school door een specialist.
Niveau 4 : Diagnostiek en behandeling bij een zorginstituut.

Wanneer een kind een dyslexieverklaring krijgt en de daarbij behorende behandeling, blijft school verantwoordelijk om op niveau 3 ondersteuning aan te bieden.

 

Ik bied begeleiding op ondersteuningsniveau 3.
Dit kan zowel binnen school als in mijn eigen praktijk. Er is geen verwijzing voor nodig.

De basis wordt gevormd door een gedegen onderzoek, zodat ik perfect kan aansluiten op dat wat je kind nodig heeft om vooruit te komen. Is er een dyslexiebehandeling (geweest), dan kan ik daarop aansluiten.

Mocht het blijken dat je kind toch ondersteuning nodig heeft op niveau 4, dan biedt mijn onderzoek en begeleiding een goede basis voor de aanvraag daarvan.

Alle gebieden van jouw kind bekijken zorgt voor vooruitgang!

Wanneer een kind moeite heeft met spelling of lezen, wordt er vaak gedacht aan dyslexie. Maar hardnekkige spelling- en leesproblemen zijn niet altijd het gevolg van dyslexie. Er kunnen ook andere oorzaken aan ten grondslag liggen die net zoveel aandacht en begeleiding vragen, zoals:

  • Onvoldoende basisvaardigheden
    Soms heeft een kind een achterstand opgelopen in de basis van spelling of lezen, bijvoorbeeld door wisselende instructie of een gemiste ontwikkelingsfase.

 

  • Concentratie- of aandachtsproblemen
    Kinderen met bijvoorbeeld ADHD of ADD kunnen moeite hebben om zich lang genoeg te concentreren op lezen of spellen.

 

  • Visuele of auditieve verwerking: Moeilijkheden met het verwerken van visuele of gesproken informatie kunnen het leren lezen of spellen vertragen.
  • Faalangst
    Als kinderen bang zijn om fouten te maken, kan dit hun leerproces blokkeren.

 

  • Onzekerheid of laag zelfbeeld
    Een negatieve spiraal van fouten maken en onzekerheid kan de lees- en spellingsontwikkeling belemmeren.

Mijn onderzoek en begeleidingen spelen ook in op bovenstaande punten. Hierdoor krijgt jouw kind de ondersteuning die het nodig heeft om vooruit te komen.

Klik hier voor goede ondersteuning voor jouw kind:

Taal & spelling – Hulp bij het leren

Copyright Praktijk Lisette Castelein